
سرانجام مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تاخیر توضیحاتی را دررابطهبا پخش تلویزیونی آثار سینماییاش ارائه داد، توضیحاتی که نشان از تفکرات و رویکرد غیر سینمایی دارد.
اسماعیل جلالی-گروه سینما: سرانجام بعد از انتقادات بسیار و البته برخی تعریف تمجیدهای پر طمطراق مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی قبول کرد تا کمی هم پاسخگوی افکار عمومی باشد، پاسخی که البته بیشتر به توجیه شباهت داشت. سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در مراسم افطار و دیدار نوروزی بنیاد سینمایی فارابی با اصحاب رسانه درباره پخش تلویزیونی فیلمهای سینمایی که با مشارکت بنیاد فارابی ساخته شدهاند و اینکه ممکن است این نوع پخش به اقتصاد سینما ضربه وارد کند، بیان کرد: «به اعتقاد ما، از وجه «اقتصاد سینما» کار درستی کردیم، چراکه مدل قراردادهای ما با سازمان صداوسیما به گونهای بود که برای هر فیلم، ۵۰۰ هزار بلیت سینما با میانگین قیمتی ۳۰ هزار تومان دریافت کردیم. این میزان قیمت نیز با محاسبه اینکه سینماهای درجه یک و دو بلیتهایشان از ۲۰ هزار تومان شروع میشود و در پردیسها به ۴۵ هزار تومان میرسد، مقرر شد.»
وی تاکید کرد: «ممکن است فقط در این جریان، اقتصاد سینماداران کمی دچار اختلال شده باشد.» جوادی گفت: «برای فیلم سینمایی «شماره ۱۰» چنین قراردادی بستیم. به نسبت فروشِ پرفروشترین فیلم غیر کمدی وقت، این رقم و سهمی که به سازنده فیلم میرسد چیزی بیشتر از آن نیست که از سازمان گرفتیم نیست.» وی افزود: «سازمان صدا و سیما به ما اعلام کرد که فیلمهای ایرانی کنداکتور نوروزیاش ناقص است و از ما کمک خواست و ما نیز با در اختیار قرار دادن چند فیلم و شرایط مشخص، به آنها کمک کردیم.» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره واکنش فیلمسازان و اینکه ممکن است در آینده کیفیت آثارشان تحت شعاع قرار گیرد، گفت: «اینها نظریاتی است که به ما نیز گفته شده اما تا به حال آزمایش نشده است. ما فقط یک نوبت پخش فیلمها را بدون اینکه در وی او دی ها قرار بگیرند، واگذار کردیم.» لازم به ذکر است منظور مدیرعامل فاربی از یک نوبت پخش، همان پخش تلویزیونی فیلمها است. جوادی درباره پخش چند باره فیلم سینمایی «هایپاور» نیز بیان کرد: «فیلم سینمایی «هایپاور» متعلق به فارابی نیست و ما به اندازه وام و قرضی که به آنها داده بودیم، سهممان را از نوبت پخش برداشتیم.»
*فارابی اقتصاد سینما را منحصر در جیب خود میداند؟!/ ارقامی که باید ثابت شود اما از میان این نظرات چند سوال حداقل برای ما به وجود آمده است، سؤالاتی که مستقیما به فارابی و مأموریتهایش اشاره داشته و تلاش میکند تا میزان عمل به وظیفه فارابی را ارزیابی کند. سؤال اول از مدیرعامل بنیاد فارابی در رابطه با مسئولیتهای متوجه این بنیاد است، فارابی بهعنوان بنیاد ملی سینمای ایران و مطابق با اساسنامهاش وظیفه ارتقا سطح سینما با تولید آثار فاخر و استراتژیک را دارد؛ حال بیایید قسمت دوم این گزارهها را بپذیریم، بهفرض که سینمایی «شماره 10» هم ویژگی فاخر بودن و هم ویژگی استراتژیک بودن را دارا است اما باید دید این فیلم تا چه اندازه دردی از سینما دوا کرده است؟!
مطابق با گفتههای سید مهدی جوادی این اقدام فارابی میتواند ضرر مالی این بنیاد را برای ساخت این اثر جبران کند، بر اساس شنیدهها حدود 30 میلیارد تومان برای «شماره 10» هزینه شده است، اگر در بهترین حالت این فیلم در شرایط اکران سینمایی 10 میلیارد تومان هم بفروشد از این فروش مطابق محاسبه تهیهکنندگان سینما تنها 33 درصد سهم فارابی (بهعنوان سازنده) و باقی این مبلغ به ترتیب سهم سینمادار و پخش کننده خواهد بود. مطابق با این اطلاعات میزان قرارداد میان سازمان صدا و سیما و فارابی نزدیک به 15 میلیارد تومان است.