مارس 27, 2024

به رغم گذشت دو هفته از فاجعه خروج قطار حامل محموله‌های سمی خطرناک در دهکده «فلسطین شرقی» آمریکا، سوالات ساکنان منطقه درباره این فاجعه بی جواب مانده‌ است.

سولات بی‌جواب آمریکایی‌ها درباره فاجعه قطار سَمی در اوهایو

به گزارش گروه بین‌الملل اسماعیل جلالی، فاجعه آتش گرفتن قطار حامل مواد سمی در دهکده «فلسطین شرقی» ایالت اوهایو همچنان خبرساز است و ساکنان منطقه درباره تبعات مواد شیمیایی خطرناک برای زندگی و همچنین محیط زیست سوالات بسیاری دارند. روزنامه «گاردین» روز پنجشنبه (امروز) گزارشی درباره خروج قطار باری حامل مواد سمی خطرناک از ریل در فلسطین شرقی ایالت اوهایو منتشر کرد. بنا بر گزارش این رسانه انگلیسی، «ساکنان اوهایو دو هفته بعد از خروج قطار (حامل مواد) شیمیایی از ریل، خواستار پاسخ مقام‌ها هستند». سوم فوریه (چهاردهم بهمن ماه) بود که به دنبال خروج قطار باری در شهر «فلسطین شرقی» ایالت اوهایو، آتش سوزی بزرگی به وقوع پیوست. حدود ۵۰ واگن این قطار که حامل محموله‌های سمی خطرناک شامل «وینیل کلرید» بود، ابتدا از خط خارج و سپس منفجر شدند. بنا بر گزارش منابع رسانه‌‌ای، به دنبال این انفجار آتش بزرگی منطقه را درنوردید و مقام‌های آمریکایی ساکنان منطقه را تخلیه کردند. گاردین گزارش داد، صدها نفر از ساکنان دهکده اوهایو که به دلیل خروج قطار باری از ریل و متعاقب آن سوختن برخی از مواد شیمیایی خطرناک محموله آن دچار وحشت شده‌اند، از مقامات در مورد خطرات احتمالی این فاجعه روی سلامتی خودشان سوال کرده‌اند. به رغم تشکیل جلسه چهارشنبه شب (دیشب به وقت محلی اوهایو) در فلسطین شرقی که به عنوان نشستس با حضور مقامات محلی، ایالتی و فدرال اعلام شد، مسئولان و نمایندگان شرکت «نورفولک ساترن» اپراتور خط آهن به دلیل «نگرانی برای ایمنی کارکنان خود» در این جلسه شرکت نکردند. در بیانیه نورفولک ساترن آمده است: «متاسفانه بعد از مشورت با رهبران منطقه (فلسطین شرقی) ما به طور فزاینده‌ای در مورد تهدید فیزیکی فزاینده برای کارکنان خود نگران شده‌ایم …در مورد این نشست و افزایش احتمال حضور طرف‌های خارجی». به گزارش گاردین، این جلسه در حالی برگزار شد که ساکنان منطقه همچنان به دنبال پاسخ در مورد اثرات بالقوه این حادثه روی آب آشامیدنی هستند. همچنین نگرانی‌هایی در مورد توده‌های عظیم دود و بوهای مداوم در منطقه وجود دارد. بنا بر روایت این رسانه غربی، به رغم از سرگیری کار مدرسه و حرکت مجدد قطارها، ساکنان فلسطین شرقی و حومه آن همچنان می‌پرسند که آیا هوا و آب برای مردم، حیوانات خانگی و دام‌ها بی خطر است یا خیر. به رغم وعده مقام‌های خط آهن درباره کمک مالی به صدها خانواده‌ای که در فلسطین شرقی منازل خودشان را تخلیه کردند، این کمک‌ها هنوز به دست خانواده‌ها نرسیده است.

فاجعه آتش سوزی قطار حامل مواد سمی در اوهایو   «دِیو یاست» دادستان کل اوهایو به اپراتور قطار آسیب دیده در فاجعه فلسطین شرقی اعلام کرده که دفتر او در تدارک برای اقدام قانونی و شکایت است. دادستان کل اوهایو در نامه به شرکت «نورفولک ساترن» نوشت: «آلودگی که همچنان مناطق مجاور فلسطین شرقی را آلوده می‌کند، باعث ایجاد مزاحمت، آسیب به منابع طبیعی و آسیب‌های زیست محیطی شده است». آژانس حفاظت از محیط زیست ایالت اوهایو روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد که آخرین آزمایش‌ها نشان می‌دهد که آب پنج حلقه چاه تامین کننده آب آشامیدنی روستای فلسطین شرقی فاقد هرگونه آلودگی است اما همین نهاد همچنین آزمایش آب چاه‌های خصوصی را توصیه کرده است چرا که این چاه‌ها به سطح زمین نزدیک‌تر هستند. اداره منابع طبیعی اوهایو تخمین می‌زند که نشت مواد سمی حاصل از آتش سوزی قطار بیش از ۷ مایل (۱۱.۲ کیلومتر) از نهرها را تحت تاثیر قرار داده و حدود ۳۵۰۰ ماهی عمدتا ماهی‌های کوچک را کُشته است. مقام‌های ایالت اوهایو آمریکا اعلام کرده‌اند که به جز مرگ ماهی‌ها، تاکنون هیچ گونه مرگ تایید شده‌ای از سایر موجودات حیات وحش یا دام گزارش نشده است. «نورفولک ساترن» روز سه شنبه اعلام کرده بود که در حال ایجاد یک صندوق ۱ میلیون دلاری برای کمک به حدود ۴۷۰۰ نفر از ساکنان فلسطین شرقی است و همچنین به کارهای دیگر خود از قبیل حذف آلاینده‌های ریخته شده به زمین و رودخانه و نهرها و نظارت بر کیفیت هوا ادامه می‌دهد. اپراتور قطار باری عامل فاجعه در اوهایو همچنین اعلام کرد که در حال افزایش تعداد ساکنانی است که شامل دریافت کمک مالی جهت صرف هزینه‌های تخلیه منازلشان شود و این موضوع همه ساکنان روستا و منطقه همجوار را پوشش دهد. طبق گزارش‌ها، احتمال می‌رود یک مشکل مکانیکی در محور واگن دلیل خروج قطار از ریل باشد و «اداره ملی ایمنی حمل و نقل» اعلام کرد، یک ویدئو نشان می‌دهد یاتاقان چرخ درست قبل از خروج قطار از ریل، داغ شده است. قرار است این نهاد، گزارش اولیه خود درباره این فاجعه را حدود دو هفته دیگر ارائه کند. گاردین افزود، «اطلاعات نادرست پس از خروج از ریل به صورت آنلاین پخش شد و مقامات ایالتی و فدرال به کرات تضمین داده‌اند که هیچ گونه نگرانی درباره وضعیت هوا و تاثیر آن بر سلامتی وجود ندارد. مدیر بهداشت ایالت اوهایو روز سه‌شنبه گفت حتی سطوح پایین آلاینده‌هایی که خطرناک تلقی نمی‌شوند، می‌توانند بوی طولانی مدت یا علائمی مانند سردرد ایجاد کنند. به گفته مقامات آمریکایی، اقدامات احتیاطی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که آلاینده‌هایی که به رودخانه اوهایو رسیده‌اند، وارد آب آشامیدنی ساکنان نشود. به رغم این اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی، نگرانی‌ها درباره نحوه مدیریت مواد شیمیایی سمی که پس از حادثه از ریل خارج شدن قطار در روستای فلسطین شرقی در ایالت اوهایو، منفجر شد افزایش یافته و نحوه برخورد مقامات آمریکایی با این حادثه مورد انتقاد قرار گرفته است. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید