مارس 28, 2024

یخنوردان کشورمان در جام‌های جهانی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و توانستند مدال‌های رنگارنگی را کسب کنند، اما این مدال‌ها پاداشی را نمی‌بینند.

از تمرین در کیش تا رسیدن به طلای یخی!/ قهرمانانی که رنگ پاداش را نمی‌بینند

به گزارش خبرنگار ورزشی اسماعیل جلالی، یخنوردان کشورمان در سه جام جهانی پیاپی در کره، فرانسه و سوئیس کاری کردند کارستان. در راس آنها محسن بهشتی بود که 2 طلا و یک نقره را در بخش سرعت از آن خود کرد. در رقابت اخیر که جام جهانی ساس فی سوئیس بود، محسن بهشتی به مدال طلا دست یافت و محمدرضا صفدریان نیز صاحب عنوان نقره شد تا ثابت شود که یخنوردی ایران در بخش سرعت در دنیا حرف اول را می‌زند. دیواره‌های یخنوردی در ایران با توجه به شرایط آب و هوایی کم است و اگر هم باشد روزهای بسیار کمی در طول سال فعال است، اما با همین امکانات کم قهرمانان ایران در هر رقابتی دست پر بوده‌اند. تا همین سال گذشته ملی پوشان ما تمرینات خود را روی چوب انجام می‌دادند و شاید کمتر کسی این را باور کند که چوب چه ربطی می‌تواند به یخ داشته باشد، اما وقتی اراده و تمرکز روی هدف یعنی قهرمانی باشد، تمرین روی چوب به قهرمانی در یخ تبدیل می‌شود. در این بین قهرمانان علاوه بر نداشتن امکاناتی در حد جهانی، پاداشی هم برای مدال‌هایی که کسب می‌کنند و پرچم ایران را بالا می‌برند، دریافت نمی‌کنند، آن هم به یک دلیل؛ رشته شان المپیکی نیست! رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی در گفت‌وگو با فارس، در مورد اینکه چرا این قهرمانان پاداش وزارت ورزش و ریاست جمهوری را دریافت نمی‌کنند گفت: متأسفانه چون این رشته المپیکی نیست جایزه و پاداشی هم برای آنها در نظر گرفته نشده است. به جرأت می‌توانم بگویم به غیر از جایزه‌ای که فدراسیون می‌دهد چیز دیگری به این قهرمانان پرداخت نمی‌شود.

اینکه چرا نباید ورزشکاری که در جهان قهرمان می‌شود و پرچم ایران را بالا می‌برد، پاداش دریافت کند، نکته مهم و البته تاسف باری است. چرا در قانون این موارد دیده نشده است؟ یخنوردی و امثال این رشته‌ها لیگ یا اسپانسر خاصی ندارند که مورد حمایت قرار بگیرند و بودجه فدراسیون نیز برای حمایت از آنها کافی نیست. در این بین و وزارت ورزش می‌تواند با پاداش‌هایی که در نظر می‌گیرد، انگیزه‌های این قهرمانان را حفظ و حتی بالا ببرد. قطعا برای چنین قهرمانانی در دنیا سر و دست می‌شکنند، اما مسئولان ورزش کشور توجهی که باید به آنها کنند، نمی‌کنند و زمانی که کار از کار بگذرد آن وقت هزاران توجیه برای کم کاری خود پیدا می‌کنند. رئیس فدراسیون کوهنوردی در این باره می‌گوید: کشور کانادا از محسن بهشتی دعوت کرده است که در مسترکاپ این کشور شرکت کند. او همین امسال سه مدال جهانی دارد و سال گذشته نیز به مقام قهرمانی رسیده است. مطمئن باشید همه کشورهای دیگر دنبال چنین استعدادهایی هستند و ما باید در حد توان بتوانیم آنها را حمایت کنیم. به عنوان مثالی دیگر اینکه ورزشکار کره جنوبی به بهشتی گفته بود که من فیلم مسابقات تو را می‌بینم و یاد می‌گیرم.

وی ادامه داد: همین الان شاگرد محمدرضا صفدریان نایب قهرمان جوانان جهان شده است و شاگرد بهشتی نیز رکوردهایش با او برابری می‌کند. ما با وزارت ورزش مکاتباتی را انجام می‌دهیم و قرار است درد دل‌هایی که داریم با آنها در میان بگذاریم. قطعا با پاداش‌های مختلف می‌توان بخشی از زحمات آنها را جبران کرد. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید