مارس 28, 2024

یک قانونگذار جمهوریخواه آمریکا از استفاده از نیروی نظامی ایالات متحده برای دفاع ازجزیره تایوان برابر چین حمایت کرد.

حمایت «لیندسی گراهام» از بکارگیری نیروهای آمریکا در تایوان علیه چین

به گزارش گروه بین‌الملل اسماعیل جلالی، همزمان با افزایش تنش‌ها بین چین و تایوان یک قانونگذارجمهوریخواه آمریکا از  استفاده از نیروی نظامی برای دفاع ازجزیره تایوان حمایت کرد.

به نوشته وبگاه «واشنگتن اگزمینر» «لیندسی گراهام» قانونگذار جمهوریخواه آمریکا روز یکشنبه با تاکید بر نیاز به بازدارندگی، استدلال کرد که آمریکا باید تلاش‌های خود را برای مقابله با حمله احتمالی چین به جزیره تایوان و افزودن نیروهای بیشتری در منطقه افزایش دهد.

گراهام گفت: «سئوال کنگره این است که آیا ما باید با جزیره تایوان توافق دفاعی داشته باشیم؟ بله، من برای استفاده از نیروهای آمریکایی برای دفاع از تایوان بسیار موافق هستم، زیرا انجام این کار به نفع امنیت ملی ماست.»

گراهام افزود: «راهبردی ابهام برانگیز کارایی ندارد. حاضرم برای تایوان بجنگم، زیرا تایوان دموکراسی دارد.»

این قانونگذار تندروی آمریکایی گفت: «هیچ کس جنگ جهانی سوم را نمی‌خواهد. آیا می‌خواهید در جهانی زندگی کنید که جزیره ای به نام تایوان توسط چین تصرف شود. ۹۰ درصد تراشه‌های سطح بالا در تایوان ساخته می‌شوند.»

«مایکل مک‌کال» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت در صورتی که پکن به تایوان حمله کند، کنگره آمریکا مجوز درگیری نظامی مستقیم با چین را خواهد داد. عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا این اظهارات را در تایپه در جریان سفر سه روزه هیأت دو حزبی از قانونگذاران آمریکایی به تایوان عنوان کرد. 

مک‌کال گفت اگر آمریکایی‌ها حمایت کنند، قانونگذاران این کشور با اعزام نیرو به تایوان موافقت خواهند کرد. وی گفت:« اگر حزب کمونیست چین به تایوان حمله کند، قطعاً روی میز خواهد بود و چیزی است که در کنگره و با مردم آمریکا درباره آن صحبت خواهد شد. اگر مردم آمریکا از آن حمایت کنند، کنگره نیز پیش خواهد رفت.»

در حالی که آمریکا توافق نظامی خود با تایوان را در سال ۱۹۷۹ و همزمان با روابط رسمی با چین لغو کرد اما روابط دفاعی و نظامی میان دو طرف علیرغم هشدارهای پکن تاکنون ادامه داشته و واشنگتن منبع اصلی تغذیه تسلیحاتی تایوان است.

پیش از این دو مقام آمریکایی در ماه فوریه گفته بودند که ایالات متحده قرار است تعداد نیروهایی که به آموزش نظامیان تایوانی کمک می‌کنند را افزایش دهد و درحال حاضر نیز برخی از خلبانان تایوانی مشغول آموزش در آمریکا هستند.

پایان پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید