مارس 28, 2024

رئیس‌جمهور، ایجاد تفرقه، گروهک‌های تروریستی و تکفیری و اشغالگری و اهانت به مقدسات مسلمانان را از جمله راهبردهای دشمن برای تضعیف جوامع اسلامی برشمرد و کشورهای اسلامی را به وحدت برای مقابله با این توطئه‌ها فراخواند.

رئیسی: ایجاد تفرقه و اهانت به مقدسات از جمله راهبردهای دشمن برای تضعیف جوامع اسلامی است

به گزارش گروه سیاسی اسماعیل جلالی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ضیافت افطار با سفرا و کارداران کشورهای اسلامی که روز چهارشنبه برگزار شد، ضمن تبریک پیشاپیش عید سعید فطر، وحدت و انسجام را نیاز و راهبرد امروز امت اسلامی عنوان کرد و افزود: بدخواهان ملت‌های مسلمان به دنبال ایجاد تفرقه و جدایی میان کشورها، ملت‌ها، اقوام و مذاهب اسلامی هستند، اما خدای متعال و رسول گرانقدرش ما را به وحدت و یکپارچگی دعوت کرده‌اند و ماه مبارک رمضان جلوه این وحدت برای امت اسلامی است.

رئیس‌جمهور، ایجاد تفرقه، گروهک‌های تروریستی و تکفیری و اشغالگری و اهانت به مقدسات مسلمانان را از جمله راهبردهای دشمن برای تضعیف جوامع اسلامی برشمرد و کشورهای اسلامی را به وحدت برای مقابله با این توطئه‌ها فراخواند.

رئیسی در ادامه با اشاره به اقدام جنایتکارانه اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به مسجدالاقصی و روزداران بی‌دفاع فلسطینی، صرف محکومیت و اعلام انزجار در برابر این تجاوزگری‌ها را کافی ندانست وتصریح کرد: امروز انتظار ملت‌های مسلمان، اقدام عملی در مقابله با جنایتگری‌‌های رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین است.

رئیس‌جمهور سیاست همسایگی و ارتباط با کشورهای اسلامی را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و درباره کشور همسایه، افغانستان به عنوان عضوی از پیکره جهان اسلام، گفت: حل مشکلات مردم مظلوم افغانستان با تشکیل حکومتی فراگیر به نمایندگی از همه اقوام، مذاهب و مردم افغانستان مورد تأکید و حمایت جمهوری اسلامی ایران است. دو دهه حضور آمریکا و ناتو در این کشور، هیچ ثمری جز جنگ و خونریزی برای مردم افغانستان نداشته و امروز زمان تحقق اراده مردم این کشور برای تعیین سرنوشت‌شان است.

رئیسی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق، یمن و سوریه جلوگیری از تجزیه این کشورهاست، بر حفظ تمامیت ارضی و تحقق اراده مردم در این کشورها تأکید کرد و افزود: عامل اصلی ناامنی در سوریه، حضور آمریکا و هم‌پیمان آن بوده و راه بازگشت امنیت و آرامش به این کشور توقف فعالیت گروه‌های تکفیری از طریق تسلط دولت بر تمام مناطق و نواحی سوریه است.

رئیس‌جمهور، راهکار جمهوری اسلامی ایران در قبال مسأله فلسطین را نیز همان ابتکار و پیشنهاد رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعیین سرنوشت و تشکیل حکومت مورد نظر فلسطینیان با مراجعه به آرای مردم فلسطین دانست.

رئیسی با بیان اینکه کشورهای اسلامی دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری هستند که می‌تواند مورد تبادل قرار گیرد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم‌ها و تهدیدها به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است و آمادگی دارد این تجربیات را با کشورهای اسلامی به اشتراک بگذارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در مقابله و ریشه‌کنی تروریسم در منطقه، اظهار کرد: شهید سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی، مهدی‌المهندس و یارانشان در مقابل فتنه گروه‌های تروریستی ایستادگی کرده‌اند، اما قهرمانان مبارزه با تروریسم در منطقه به دست آمریکایی‌ها که عامل اصلی ایجاد داعش بودند، به شهادت رسیدند.

رئیسی در ادامه به اهمیت نقش سفرای کشورهای اسلامی در توسعه روابط کشورها و انتقال اخبار دقیق و واقعی اشاره کرد و گفت: سطح فعلی روابط تجاری میان کشورهای اسلامی، کافی نیست و معتقدیم با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشورهای اسلامی این روابط می‌تواند توسعه بیشتری یابد. انتظار از سفرای کشورهای اسلامی این است که با همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه تلاش کنند سطح روابط تجاری کشورهای اسلامی را افزایش دهیم.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در سخنانی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی با اولویت‌دهی به همسایگان و کشورهای اسلامی در مسیر درستی رو به حرکت است، افزود: در این مسیر گام‌های بسیار خوبی برداشته شده و ما از توسعه بیشتر مناسبات کشورهای اسلامی استقبال می‌کنیم و در روزهای آینده ابتکارات بیشتری پیش‌روی ما قرار دارد.

وزیر امور خارجه در ادامه به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها اشاره و اظهار کرد: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به خوبی مسیر مذاکرات را روشن و بر حفظ منافع ملت ایران تأکید کرده است.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید