مارس 29, 2024

کتاب گویای سردار شهید احمد کاظمی همزمان با سالگرد شهادت این فرمانده دوران دفاع مقدس و فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه پاسداران در ایرانصدا منتشر شد.

کتاب گویای شهید احمد کاظمی منتشر شد+فیلم و صوت

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون اسماعیل جلالی، کتاب گویای شهید احمد کاظمی مشتمل بر مصاحبه با فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس در ایرانصدا منتشر شد. سرلشکر شهید احمد کاظمی در 2 مرداد 1338 در نجف آباد، استان اصفهان به دنیا آمد.کاظمی در سال 1356 زمانی که مشغول پخش اعلامیه بر علیه نظام شاهنشاهی بود، توسط ساواک دستگیر شد و مدتی را در زندان سپری کرد. با وقوع انقلاب در دی‌ماه 1358 همراه با گروهی با مسئولیت محمد منتظری، به همراه غلامرضا صالحی و غلامرضا یزدانی جهت اعزام به جنوب لبنان، ابتدا وارد سوریه شد. شهید کاظمی از سال 1372 تا 1376 فرمانده قرارگاه حمزه بود و از 1376 تا 1379 فرماندهی لشکر 14 امام‌حسین را برعهده داشت.  شهید کاظمی همچنین در فاصله سال‌های 1379 تا 1384 به عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و در سال 1384 به فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران منصوب شد. او سرانجام در دی‌ماه 1384 در سانحه سقوط هواپیمای داسو فالکن 20 در نزدیکی ارومیه، به همراه شماری از فرماندهان سپاه به شهادت رسید.  او در پادگان حموریه در اطراف دمشق، یک دوره آموزشی جنگ‌های نامنظم را به مدت 45 روز، زیر نظر سازمان الفتح طی کرد و بعد از آن به جنوب لبنان اعزام شد و در کتیبه‌های نظامی اطراف بیروت، که مربوط به سازمان‌ الفتح بود، مستقر شد. کتاب شهید احمد کاظمی‌که به کوشش سعید سرمدی تألیف شده است حاوی مجموعه ای از مقالات، مصاحبه‌ها و دیدگاه‌های فرماندهان دفاع مقدس درباره نقش سردار احمد کاظمی در تاریخ دفاع مقدس است و درباره تأثیر مدیریتی، فنی و عملیاتی این فرمانده خاطرات ناگفته‌ای را بازگو می‌کند.

در این کتاب می‌توان نکات متنوعی را از زبان محسن رضایی، غلامعلی رشید، مصطفی ایزدی، حسین علایی، محمد درودیان و حسن روحانی شنید. چینش این مقالات در کنار متن سخنرانی‌ها، گفت وگوها و نقل خاطرات از سوی دوستان، نزدیکان و همرزمان این فرمانده شهید پاسدار، ارزش این اثر را دو چندان کرده است. همچنین نقش فرماندهی شهید احمد کاظمی در مباحثی از کتاب، مانند پیروزی و ابتکارات راهبردی متعدد در عملیات‌ها، فرماندهی و مدیریت قوی در کردستان و قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) و از بین بردن تمامی زمینه‌های فعالیت گروهک‌های ضد انقلاب در غرب تشریح شده است.  

دیدگاهتان را بنویسید