مارس 28, 2024

با تشدید بحران در سرزمین‌های اشغالی رسانه‌های صهیونیست طی گزارش‌هایی به نقش و تأثیرگذاری «یائیر نتانیاهو»، پسر «بنیامین نتانیاهو» بر تحولات رژیم اشغالگر اشاره و تاکید کردند که او رفتارها و تصمیمات پدرش را مدیریت می‌کند.

«یائیر نتانیاهو» در مرکز توجه رسانه‌ها؛ پسری که بر جنون پدر افزود

به گزارش گروه بین‌الملل اسماعیل جلالی، با تشدید درگیری‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی و تیره‌شدن روابط واشنگتن-تل‌آویو، رسانه‌های عبری روی نقش و تاثیر «یائیر نتانیاهو»، پسر «بنیامین نتانیاهو» تمرکز کرده و درباره کنترل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توسط او گزارش‌هایی منتشر می‌کنند‌. پایگاه خبری «عربی۲۱» گزارشی «شبکه ۱۲» رژیم صهیونیستی را ترجمه کرده، که در ادامه آن را می‌خوانیم:

هر روز که می‌گذرد اسرائیلی‌ها بیشتر متقاعد می‌شوند که آنچه در هفته‌های اخیر شاهد بوده‌اند، ارتباط بسیاری به یائیر نتانیاهو دارد؛ حالا فرض بر این استوار است که هر کسی که می‌خواهد بداند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تل‌آویو به چه فکر می‌کند و یا قصد انجام چه کاری را دارد، فقط باید آنچه را که پسرش یائیر در توئیتر می‌نویسد، دنبال کند و یا آنچه را که او در برنامه رادیویی خود می‌گوید.

چرا که نتانیاهوی پسر از پنج سالگی در معرض طوفان‌های سیاسی بوده و امروز که این پسر ۳۲ساله است به سختی می توان تاثیراتش را در امور رژیم اشغالگر نادیده گرفت؛  چرا که او به یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها بر نخست وزیر، اگر نگوییم بانفوذترین‌شان تبدیل شده است.

«ایلان لوکاش»، خبرنگار شبکه ۱۲ در گزارشش تاکید کرد که پسر نتانیاهو رکورد دیگری را شکست؛ زمانی که او معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا فردی کاملاً دروغگو خواند؛ مقامی از کاخ‌سفید که در مورد توئیت‌های او اظهار نظر کرده بود. یائیر حتی او را متهم به حمایت از ناآرامی‌ها در اسرائیل کرده و گفته بود سخنگوی وزارت خارجه واشنگتن به دنبال سرنگونی حکومت پدرم است؛ پدری که تاکنون حتی به کاخ‌سفید دعوت هم نشد.

«حاییم لیوینسون»، روزنامه‌نگار صهیونیست در این باره می‌گوید: گویا که عملاً یائیر نخست‌وزیر است؛ چرا که حتی تاریخ‌نگار نزدیک به بنیامین نتانیاهو نیز اذعان دارد که یائیر کسی است که رویدادهای اسرائیل را مدیریت می‌کند. یائیر کودکی آسانی نداشته، زیرا در خانه‌ای ناآرام زندگی و در سایه مادری که تا حد غیرقابل توصیفی آشفته بوده، بزرگ شد. همین فرزند زمانی که به سن ۱۸ سالگی رسید، اندکی قبل از سربازی به تشکیلات سخنگوی ارتش پیوست.

در همان زمان، از «آوی بنیاهو» نقل شده است که او تلفنی با نخست وزیر صحبت کرده و به او گفته که متقاعد نشده است که پسرش در ارتش سرباز شود. حالا و با گذشت زمان به نظر می‌رسد که این پسر نقشی در اقداماتی مانند برکناری وزیر جنگ با «اظهارات غیرضروری» داشته است؛ اقدامی که منجر به بحران شد.

فعالیت‌های او در فضای مجازی با نام‌های مستعار و دفاع از طرح‌های نژادپرستانه به این سوال پاسخ می‌دهد که آمریکایی‌ها چگونه از او صحبت می‌کنند؟ کسانی که اکنون او را «سم» توصیف می‌کنند و می‌دانند خطر او کمتر از پدرش نیست. از زمان انتخابات ۲۰۱۵ و با وجود همه احتمالات، او از طریق انتقال پیام‌هایی به پدرش در سخنرانی‌ها و جلسات سیاسی، اهمیت او را افزایش داده و همواره برای این کار تلاش می‌کند.

برخی از نزدیکان یائیر می‌گویند که شنیده‌اند او در مورد پدرش می‌گوید: «مردی ضعیف و بی معنی است». با گذشت زمان مشخص شد که چه کسی، چه کسی را کنترل می کند؛ اگرچه شخصیت نتانیاهو با واژگان تعریفی پسرش همراه بود: «یک رهبر قوی، فقط در درون حزب لیکود، اما در واقع بسیار ضعیف است».

پایگاه اینترنتی «ویک ریپورتر» که شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند در گزارشی اعلام کرد: یائیر نتانیاهو گاهی ۳۰۰ بار در روز توییت می‌کند، به خصوص علیه مخالفان سیاسی، قوه قضائیه و رسانه‌ها! وقتی از خواب بیدار می‌شود یا زمانی که می‌خواهد بخوابد و یا بعدازظهرها وارد انواع صفحه‌ها می‌شود و برای همه افراد مخاطب خود و حتی وزرای کابینه، درباره رئیس جمهور لینک‌هایی می‌فرستد. اودصبح تا شب همه را دیوانه می‌کند، وسواس دارد، اغلب می‌نویسد و حذف می‌کند؛ این یک روش شناخته‌شده برای فعالیت‌های اوست! اعضای پارلمان[کنست] تأیید کرده‌انو که او از عناوین توهین آمیز برای کسانی استفاده می‌کند که از آن‌ها متنفر است؛  اگرچه او صدها هزار مثال از این موارد را در پرونده‌های افترا علیه خود می‌داند، اما هربار لحنش بدتر می‌شود. او حتی تظاهرکنندگان معترض را به آنارشیست و تروریست بودن متهم کرد؛ چند روز بعد او آن‌ها را با نماد نازی‌ها مقایسه و «سگ‌های سوت‌زن» توصیف کرد. با گذشت زمان همه نشانه‌ها حاکی از آن است که یائیر در نقش مردی که نخست.وزیر اسرائیل را اداره می‌کند، به عنوان جانشین مادرش ظاهر شده است.

پسر نتانیاهو بارها در پرونده‌های مختلف به دلایل متعدد از شکایت اعضای سابق کنست تا آزار زنان به دادگاه احضار و محکوم به پرداخت غرامت شده است؛ او حتی در دفاع از پدرش در پرونده‌های فساد اداری و مالی، همواره دیگران را سرزنش کرده و با نظام قضایی مشکل دارد.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که نتانیاهو پس از برکناری «یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم موجب تشدید اعتراضات و تیره شدن روابط واشنگتن-تل‌آویو شد. پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» روز چهارشنبه، ۲۹مارس از افزایش واکنش‌های کابینه تل‌آویو، از هشدار مقامات آمریکایی به نتانیاهو و نزدیکانش نسبت به تحریک بایدن، خبر داده بود.

براساس گزارش واللا، مقامات آمریکایی گفته‌ بودند که هشدار آن‌ها به نتانیاهو به طور خاص ناشی از این واقعیت است که بایدن خود را صهیونیست می‌داند و در این چارچوب، خطوط قرمزی دارد؛ او نمی‌تواند تعصبش نسبت به آنچه را که به عنوان «دموکراسی اسرائیل» توصیف می‌کند، تحمل کند.

رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب هفته گذشته، ۲۸مارس در جمع خبرنگاران و درباره اوضاع در فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «امیدواریم که نتانیاهو از طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل عقب نشینی کند».

این اظهارنظر، واکنش بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت. او در پیامی توئیتری و در دفاع مجدد از مواضع کابینه خود برای ایجاد تغییرات ساختاری در نظام قضایی رژیم صهیونیستی، در جواب به بایدن نوشت: «اسرائیل کشوری مستقل است که تصمیمات خود را بر اساس خواست مردم خود می‌گیرد و نه بر اساس فشارهای خارج از کشور از جمله بهترین دوستان».

«ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی تل‌آویو نیز همانند نتانیاهو، این اظهارات بایدن را مصداق «دخالت در امور داخلی اسرائیل» توصیف کرده و گفت: «دولت بایدن باید درک کند که اسرائیل یک کشور مستقل است و ستاره دیگری در پرچم ایالات متحده نیست».

این مواضع کلامی تنش‌زا به قدری بین مقامات کاخ‌سفید و کابینه تل‌آویو افزایش یافت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روزهای گذشته پس از دریافت هشدار نسبت به تبعات آن، به وزرای خود دستور داد تا در مورد مواضع رئیس‌جمهور آمریکا اظهار نظر نکنند.

پایان پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید